آشنایی با سه مصالح مهم: شن، میلگرد و کناف
نوشته شده توسط : الهام چرخنده

ماسه

شن و ماسه از مصالح دانه‌ای بسیار پر استفاده در صنعت ساخت و ساز هستند. شن‌ها و ماسه‌ها را بر اساس سایزی که دارند در دسته‌های مختلف قرار می‌دهند. در حالت کلی به سنگ ریزه‌های کوچک‌تر از شن که سایز آن‌ها بین 0.075 تا 4.75 میلی‌متر است ماسه گفته می‌شود. ماسه‌ها را می‌توان به طور طبیعی در بستر دریاها و رودخانه‌ها پیدا کرد. شما می‌توانید برای خرید و یا استعلام قیمت ماسه به سیوان لند مراجعه کنید.

به طور کلی انواع ماسه‌هایی که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند را می‌توان به ماسه طبیعی (همان ماسه‌هایی که به طور طبیعی در بستر رودخانه‌ها و دریاها یافت می‌شوند)، ماسه شسته (که ترکیبی از ماسه و خاک است و مورد شستشو قرار می‌گیرد) و ماسه شکسته (که ظاهری گوشه‌دا دارد و از خرد کردن سنگ‌های معدنی به دست می‌آید) تقسیم کرد.

میلگرد

میلگرد از مقاطع فلزی بسیار مهم در صنعت ساختمان سازی است. میلگردها وظیفه تحمل بارهای جانبی وارد به ساختمان، مثل زلزله را بر عهده دارد. میلگردها در دو نوع کلی ساده و آجدار تولید می‌شوند. که میلگردهای ساده یا میلگرد A1 دارایی سطحی صاف و صیقلی هستند. میلگردهای آجدار که میلگردهای گرید A2 تا A3 هستند بر روی سطح خود دارد آج هستند.

وجود آج بر روی سطح میلگرد آجدار باعث درگیری بهتر آن با بتن و استحکام بیشتر ساختمان می‌شود. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای میلگرد به عنوان میلگرد بستر است، که برای اجرای میلگرد بستر آن را به صورت افقی یا عمودی در میان مصالح دیوار کشی می‌گذارند.

میلگردها هم‌چنین دارای سایز های مختلفی هستند که هر چه سایز میلگرد بیشتر باشد، توانایی تحمل بار و مقاومت آن بیشتر است. اما در نظر داشته باشید که اگر سایز میلگرد برای ساختمان زیاد باشد می‌تواند پیامدهایی منفی مثل سنگین شدن وزن ساختمان را در پی داشته باشد. قیمت میلگرد به سایز و آجدار یا ساده بودن آن بستگی دارد. که طبیعتا هر چه سایز میلگرد بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است. 

کناف

کناف‌ها صفحات گچی از پیش ساخته‌ای هستند که از آن‌ها برای ساخت سقف کاذب یا دیوار کاذب استفاده می‌کنند. دیوارهای کاذب ساخته شده با کناف یا دیوارهای پوششی هستند یا دیوارهای جدا کننده. کناف‌ها انواع مختلفی دارند که قیمت کناف بر حسب نوع آن متفاوت است.

انواع کناف، کناف معمولی، کناف ضد رطوبت، کناف ضد حریق و کناف ضد حریق و ضد رطوبت است. کناف ضد رطوبت روکشی به رنگ سبز دارد و در هسته گچی و روکش خود دارای مواد معدنی ضد رطوبت است که مانع از جذب آب و رطوبت توسط این کناف‌ها می‌شود. کناف‌های ضد حریق نیز روکش قرمز دارند و دارای الیاف فایبرگلاس هستند که باعث مقاومت آن‌ها در برابر آتش می‌شود. 

کناف‌ها را می‌توان در دو نوع ثابت و متحرک اجرا کرد که کناف های ثابت در جای خود ثابت هستند و قابلیت جابه‌جایی ندارند. اما کناف‌های متحرک که عمدتا در سقف اجرا می‌شوند قابلیت جابه‌جایی دارند و از آن‌ها در مکان‌هایی استفاده می‌شود که بخواهند پشت کناف تاسیسات کار کنند و دسترسی به تاسیسات را راحت می‌کند.

 





:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: